Nakłonienie dziecka do nauki pisania literek kosztuje rodziców wiele nerwów i polubownych kompromisów. Sytuacja dodatkowo komplikuje się, gdy maluch jest w jakiś sposób upośledzony ruchowo, czy to wzrokowo i za nic nie chce brać udziału w czymś, co źle mu się kojarzy. Tę patową sytuację mogą rozwiązać odpowiednio dobrane ćwiczenia grafomotoryczne z EduKsiegarnia.pl.
Jak powinny one wyglądać, żeby maluch zechciał wziąć w nich udział?
Na początek mogą one polegać na kolorowaniu obrazków. Ta z pozoru prosta czynność ma pewne walory edukacyjne. Po pierwsze dzięki niej dziecko głośno nazywa kolory, a po drugie uczy się, by kolorować zgodnie ze wzorem- nie wyjeżdżając przy tym za linię. Następny etap ćwiczeń grafomotorycznych powinien obejmować pisanie po śladzie. Ta czynność uczy przedszkolaka prawidłowo łączyć ze sobą litery. Dobrym pomysłem jest również obrysowywanie konturów przedmiotów, a potem ich pokolorowanie mazakami, kredkami lub farbami. Usprawnić ruchy palców i dłoni pomoże także nawlekanie na nitkę kolorowych koralików.
Jakie zmysły doskonalą ćwiczenia grafomotoryczne?
Owa zabawa motoryczna ma wpływ na następujące zmysły:
• dotyk, gdyż uwrażliwia dłonie na zmienność kształtów, form i przedmiotów. Dzięki nim nawet najbardziej skomplikowane wzorki graficzne, które będą do odtworzenia na kartce papieru w zeszycie, czy ćwiczeniówce, nie sprawią dziecku problemu.
• wzrok, bo ćwiczenia te w jakimś stopniu wyostrzają spostrzegawczość przestrzenną i umiejętność skupienia uwagi na dłużej niż przez kilka sekund.
• słuch, dlatego, że powyższa zabawa opiera się na dźwiękonaśladownictwie i nazywaniu przedmiotów na głos. Zasłyszane utwory mogą też być pretekstem do śpiewania oraz innych czynności o charakterze wokalno- ruchowym.
Jak widać, ćwiczenia grafomotoryczne mogą być sposobem nie tylko na miłe i pożyteczne spędzenie czasu, ale i motorem napędowym, który pomoże dziecku pozbyć się swoich kompleksów i ułomności fizycznych. Są one na tyle różnorodne, że każdy rodzic, może wybrać coś dla swojej pociechy.